Olen niin innostunut tuosta matkasta! Lupasin vaan Jannelle etten siitä vaahtoa enää sille. Kun mä näytän sille kaikennäköisiä juttuja matkaoppaista ja luen jotain kiinnostavia yksityiskohtia ni se rupee hyräilemään ja pälyilemään vaan katseella ku ei jaksa keskittyy mun infoon. Se torjuu mun tietoiskut täysin!? On kuin hihkuisi tyhjälle seinälle...Jännittää pikkasen se että miten Vilho pärjää, mutta tähän mennessä se on kyllä pärjänny joka paikassa. Mä luulen että Vilholle sopii italialaisten välitön tyyli, kun itsekin on niin välitön ja ne on vielä hulluina lapsiin. "Vipu" saa varmati huomiota niiltä, mitä se aina hakee kun se näkee uusia ihmisiä. Se tuijottaa hymyillen ihmisiä kaupassakin kunnes ne kääntyy ja katsoo sitä. Se oikein kerjää sitä.

 Yks esimerkki italialaisten välittömyydestä tulee mieleen Tropeasta. Me käveltiin Jannen kans tosi jyrkkiä ja kapeita portaita alas rannalle ekana lomapäivänä, kun ei vielä tajuttu, että  siellä  alhaalla on portti johon tarvii avaimen että pääsee sitä kautta rannalle. No juuri kun päästiin hengästyneinä alas niin meidän edellä kulkenut saksalaisnainen (tai joku muu saksaa puhuva) sulki portin. Mä huusin sille englanniksi saksaksi ja italiaksi että tule takaisin avaamaan portti tai jotain, ja se varmasti kuuli, mutta oli olevinaan ettei olis kuullu, no italialaismies joka näki että me huudettiin sille, näki vaivaa pysäyttääkseen ystävällisesti sen naisen kun tämä ei ollut "huomannut" meitä ja sanoi tälle että tuolla huudetaan teidän perään, mene avaamaan...Nainen tuli kiusaantuneen oloisena avaamaan meille.

Toinen esimerkki miksi pidän Italiasta ja italialaisista (ihan varmasti pätee monessa muussakin maassa!)- kun kävelee mihin tahansa pikku kioskiin tms jäätelöbaariin missä ei ole yleistä wc:tä, niin jos kysyy onko vessaa, niin he vaikka keskeyttävät työnteon ja vievät sinut vaikka omaan kotiinsa että pääset vessaan - vaikket ole tilannut mitään. Paraisilla taas kerran (kun olin hiljattain palannut lomalta) kävin hesellä noin 5 minuuttia sen jälkeen kun sisätilat oli suljettu ja vain luukulta sai tilata. No mulla oli kauhee pissahätä ja kysyin myyjältä josko saisin lainata wc:tä odotellessani, no siinä "pikaruoan" odottelussa ensinnäkin meni liian pitkä aika, että meinas pissat tulla housuun ja toiseks se myyjä katsoi vastausta miettien ympärilleen ja sanoi sitten : "ei käy". Mä olin ihan et "täh? minkä takia?" No sit se taas katsoi ympärilleen ja sen ilme kirkastui kun se keksi vastauksen: "no sit kaikki muutki haluu..." Eikä ollut yhtään muita asiakkaita silloin siinä! Mutta piti taas keksiä joku typerä periaate, joka helpottaa sen elämää, ettei tarvi itse miettiä vaan voi sanoa vaan että "meillä ei ole tapana, me ei sitä ja tätä..." Ei minkään näköistä luovuutta tai auttamisen halua, helpompi vaan sanoa ei... Kiehuin niin että ajattelin lähteä ilman heseannosta pois ja lähtiessä pyllistää siihen hesen rappusille ja pissata siihen luukun eteen. No en sitä tehny kun en enää ole 15-vee, mut silloin kyl tuli mieleen Italia ja Palvelu isolla P:llä. Sekin on täällä niin hassua, kun puolitutut ja vähän tutummatkaan ei automaattisesti moikkaa kadulla...Tropeassa käytiin ekana iltana kahvilla yhessä baarissa. Viimeisenä iltana käveltiin taas saman paikan ohi (eikä oltu käyty siellä viikon aikana) niin sama myyjä seisoi ovella ja tervehti meitä kuin vanhaa tuttua vaikka vain ohi käveltiin ja kerran aiemmin nähty pikaisesti.
Toinen hauska esimerkki oli kun käytiin yhdessä ravintolassa missä oli paljon muitakin ihmisiä. Syötiin ihan normaalisti ja ruoka oli ihan ok. Pari päivää sen jälkeen meidän ohi huristeli vespalla kypäräpäinen ukkeli joka tervehti meitä iloisesti käsi korkealla ja kovaan ääneen kuin hyvääkin kaveria - se oli sen ravintolan kokki!
Onko italialaisilla jotenki parempi naamamuisti kuin suurella osalla suomalaisista? Vai onko se sitä, että ei saa näyttää liian positiiviselta muita kohtaan, koska silloin on jotenki luuseri...Mä oon kyllä paraskin puhuja kun itsellä on aika huono naamamuisti - tiedän usein että tunnen/tiedän ton jostain, mutten tiedä mistä.
No tuli taas vuodatettua olan takaa. Ajattelin, että kirjoitan tätä vähän niinku päiväkirjaa, että jos kirjoittais pari riviä päiväs...mun rivit vaan vähä venyy aina, no ei oo pakko lukea. Öitä.