Kiva oli käydä siellä tänään koko perheen voimin. Joulupukki nähtiin vaan vilaukselta kun se lähi tauolle just kun tultiin sinne, mutta nähtiin ainakin vilaus. Ja Vilho kyllä katselee muitakin partasia miehiä pitkään ja sanoo "patta". Nähtiin ihana Olli-Orava, jota Vilho sai silittää ja Tiernapojat ja pari lauluesitystä, joista Vilho tykkäs ja olis halunnu mennä mukaan lavalle.

Jotain kotiinviemisiäkin löytyi. Puukori, saunaharja - pitkävartinen (olen jo monta vuotta toivonut joululahjaksi,mutta pakko oli lopulta ostaa itse:)). Janne osti jonkun hienon käsintehdyn hiiliteräspuukon ja yhden jutun, jonka ehkä joku saa lahjaksi. Minä ostin porkkanalaatikon, joka osoittautui hirven suolaiseksi, ettei me ainakaan Vilhon kans sitä pystytä syömään. Maskoi 5 €...Janne halus savulohta, mutta minä sanoin, että minä en ainakaan syö savukalaa (jotenkin etoo se vielä, enkä muutenkaan savukalasta välitä), joten hän ostikin "graavilohta". Ennenkuin minä ehdin maistaa sitä, niin myyjä piti kiirettä rahastaa "graavilohesta" ja sitten yritti vielä tyrkyttää savulohta, mulle ja sanoin, että haluan graavilohta maistaa - niin lopulta sain maistaa, mutta se olikin kylmäsavulohta. Kyllä tuli semmonen olo, että äkkiä rahat pois ettei vaan kauppaa peruta. Sanoin Jannelle, että saa mun puolesta vaihtaa sen savuloheen, kun en mä jokatapauksessa kylmäsavulohta syö, mutta ei se sit enää ruvennut viemään takaisin sitä vaan maksettiin 10€ siitä hemmetin "graavilohesta", joka ei ole graavilohta. Jannekaan ei hirveesti siitä tykkää niin varmaan jää syömättä jos ei anneta jollekin sitä.

Niin ja mä ostin kans kaks ruiskyrsä-leipää 1€/kpl. Samasta paikasta, josta ostin sen liian suolaisen porkkanalaatikon, joka oli mukamas niin edullinen (ymmärrettävästä syystä). Se on ihan syötävää, mutta aika kovaa, no kyllä se voin kanssa menee alas. Tänään syötiin Vilhon kanssa illalliseksi sitä porkkanalaatikkoa ja kaupasta ostettua lanttulaatikkoa ja punajuuria. Sekoitin reilusti raejuustoa laatikkoon, mutta oli silti niin suolaista, ettei kummallekaan maistunut. Vilho tykkää niin porkkanalaatikosta normaalisti. No lanttulaatikko maistui ja punajuuret ja siihen päälle ruiskyrsä voin kanssa. Nyt on kyllä vatsakin illalla toiminut siihen malliin Vilholla sen lanttulaatikon jälkeen.

Vatsasta puheenollen. Vilhohan istui ennen aina aamulla mielellään potalla ja teki tehtävänsä. Nyt ei enää istu, kun ei enää tule kakkaa. Nyt tulee keskellä päivää ruokailujen välissä kaksi-kolme kertaa vaippaan. Viimeks tänään siellä Itäharjun Prismassa, jossa käytiin kun oli se 10€:n seteli. Käytiin mäkkärissä syömässä kun ei siellä ollut muuta ravintolaa auki...Janne söi big Mac aterian ja minä caesar salaatin. Vilho sai välipalasosetta ja piparkakkua ja minulta salaattia. Ei ole mäkkäri kummankaan mieleen, mutta mä kyllä tykkään niistä salaateista. Ne on niin tuoreen oloisia kun taas hesellä ne näyttää siltä, että ne olis koko päivän ollu siellä kaapissa, niin ne ei oikeen houkuttele.

Muutenkin Vilholla on nyt rytmi taas vähän hakusessa. Pitkään on ollu ihan mukavasti, että se nukkuu yöllä sen 12 tuntia putkeen. Menee 9-10 aikoihin nukkumaan ja herää 9-10 aikoihin. Mutta nyt aamut on vähän venähtäneet, kuten illatkin. Vaikka olen yrittänyt nukuttaa yhdeksältä, niin ei nukahda kuin vasta lähemmäs yhtätoista - no ei se mitään, mä oon nukahtanut siihen sen viereen ja herännyt ja sillä on vielä ollut tissi suussa :o! Että epäilen, että lisää poskihampaita tulossa ihan näinä päivinä (niitä on odotettu jo pitkään kun vasemmalle puolelle tullut varmaan kuukausi sitten), että siitä toi tisuttelu ja rytmin muutos varmaan johtuu...Niin ja päivisin ei ole tullut uni kuin vasta neljän jälkeen, kun ennen oli siinä viimeistään kahdelta päikkäreillä, olen sit yrittäny lyhentää niitä päikkäreitä, ettei niin myöhään enää pitkiä unia ettei yöunet kokonaan mene. En jaksa nyt stressata siitä kun poika on muuten hyväntuulinen (vaikkakin hirveen seurankipee - varsinkin äidin seuran...). Joulun aikaan rytmit nyt väkisinkin menee sekaisin. Ja yleensä se rytmi on sieltä löytynyt kun antaa pojan itse kertoa koska on väsynyt. Tänään meni kyllä entistä enemmän sekaisin kun käytiin siellä Turussa ja päikkäruit nukkui ajoissa autossa, mutta ylimääräiset unet tuli takaisinmatkalla (nukahtaa aina autoon vähänkin pidemmällä matkalla jos on pimeä, vaikka olisi jo nukkunut päikkärit). Joten nyt "pojat" ovat kahdestaan saunassa. Paitsi että nyt mun täytyy hakea se pois. LOPPU!

Kaupasta tarttui taas mukaan ruokaa ja tarvikkeita, vaikka piti olla melkein kaikki hankittu. No nyt ei kyllä enää vähään aikaan kauppaan mennä. Suklaakeksejä piti ostaa - laktoosittomia - kun yhteen kakkuun tarvitaan niitä, mutta kassalla huomasin, etteivät olleet laktoosittomia, joten ne jäi ostamatta, no täytyy soveltaa pohja jostain muusta...

Vilho sanoi uuden sanan tänään "pahaa". Tai se toisti sen pari kertaa kun sanoin, että onpa pahaa porkkanalaatikkoa...

Vilhon lempparilaulu on nykyään "maamamamaamamamammamaamapaapapapaapapappapapaapa ... ". Ja se haluu kokoajan, että mä laulan sitä ja sit se yrittää itse laulaa sitä ja tanssii samalla...Se tykkäs kans kun lauloin tänään "mun mummani muni mun mammani mun mammani muni mun". Tolle "mamma-kuumeelle" taitaa olla se selitys, että se kutsuu muumeja mommoiksi/mammoiksi kun se ei oikein osaa uu:ta sanoa, niin mummista ja muumista tulee "mommo". Ja yhtenä päivänä pidin sen magneettikirjan muumimammaa ja -pappaa käsissä ja lauloin sitä "maamamamaama jne" ja hypyyttelin vuorotellen mammaa ja pappaa, niin nyt se kokoajan hypyttää niillä muumeilla tai vaan omilla käsillää ja yrittää laulaa mammammammaa.