Neuvolassa käytiin taas. Koko perheen voimin. Mulla ekaks normaali neuvola ja sen jälkeen Vilholla 1 1/2-vuotis neuvola.

Mulla oli verenpaine vähän koholla. Ja sen arvasinkin kun eilen mulla poset kuumotti ja oli tosi läkähtynyt olo. Sanoinkin Jannelle, että ihan liikaa lämmittänyt huushollia kun ei saa ilmaa, piti ovia availla... No ihan normaalin lämpöistä oli meillä eli 20 astetta... Neuvolatäti sanoi, että jos nyt tulee vähänkin semmonen tukala olo, että kaikki ei oo hyvin niin on tärkeetä mennä näytille, joko neuvolaan ja päivystysaikaan Tyksiin. Vaikka onkin lähellä tuo leikkauspäivämäärä niin voi vauvalla tulla tukala olo kun on jo niin vähän tilaa siellä mahassa enää.

Edellisyönä ajattelin mennä ajoissa nukkumaan Vilhon kanssa, että olis sunnuntaina pirteä... No vatsaa alkoi heti särkeä kun pääsin maate, eikä Vilhon nukuttamisesta meinannut tulla mitään. Tuntui kuin olisi vauva repinyt suolesta ihan täysillä ja koko alavatsan vasen puolisko särki niin pirusti. Vasemmalla kyljellä kun makasi oikein liikkumatta niin kipu helpotti, mutta eihän tässä tilassa voi paikallaan olla kuin minuutin ennenkuin paikat puutuu ja varsinkin kun yrittää nukuttaa poikaa...Silleen pystyi olemaan valittamatta kun jännitti vatsaa ja selkää, muuten ei olis voinut yhtään maata ja pian alkoikin särkeä niin etten pystynyt enää makaamaan. Jannellekin huutelin, että josko hän tulis nukuttamaan kun mulla vatsa halkeaa, mutta hän huuteli, että tulee sitten urheiluruudun jälkeen... Mun oli pakko nousta ylös kun mikään ei auttanut ja huutelin taas Jannelle, että jospa hän nyt jättäis kuitenkin sen u-ruudun väliin kun mun olis hyvä pakata se sairaalakassi... No Vilho nukahti ja Jannekin kuorsasi jo ja mulla tuli mieleen, että sehän on juonut vähän kaljaa ja kyselin, että "ootko vielä ajokunnossa jos tulee lähtö?" "Joo joo" se meinasi ja jatkoi kuorsaamista. Sitten aloin sille vielä luetella mitä se sais tuoda sairaalaan jos tulee äkkilähtö ja se siihenkin että "juu juu". 

No ei tullut lähtöä kun jossain vaiheessa onnistuin saamaan unen päästä kiinni. Aamulla ja koko seuraavan päivän oli kyllä selkä ja niska ihan jumissa kun olin jännittänyt selkää ja vatsaa koko yön ettei kipu tuntuis niin kovana. Ja illalla tuli kova päänsärky joka oli vasta tänään kokonaan poissa. Aamulla kyselin Jannelta, niin hänellä ei ollut tietoakaan mun kivuista, eikä siitä että mä oon kysellyt onko se ajokunnossa... Ei mulla tullut mieleen ennen tota, että ehkä nyt ei kannattais enää juoda niin paljon ettei ole ajokunnossa. Ja kun ne ei edes päästä synnytyssaliin jos on vähänkään humalassa...

No muuten oli kaikki hyvin neuvolassa. Toi yöllinen kipukohtaus on varmaan johtunut siitä, että nyt vauva oli puskenut selän vasemmalle puolelle ja oli taas tosi komea sf-mitta - 39cm!! Neuvolatäti sanoikin, että mulla on kyllä semmonen vatsa että ei kauheen kevyt olo varmaan ole...Käskikin nyt levätä kokoajan, kun oli toi verenpainekin noussut. Siis eihän se vieläkään korkea ollut, mutta mulle se oli, kun se on ollut korkeimmillaan 120/70, niin nyt oli 140/82.

Olikin hyvä että Janne oli mukana tänään lääkärissä kun Vilho sai leikkiä siellä neuvolan odotushuoneessa ja olikin taas ihan iskussa kun siellä oli muitakini lapsia ja höpötti kuin viimeistä päivää. Ja muutenkin hyvä kun siinä on sitä vaatteiden pukemista ja riisumista kun siirrytään huoneesta toiseen ensin neuvolatädin mittaukseen ja sit lääkärintarkistukseen. Ja mun on tosi vaikea saada Vilho pysymään sylissä pukemisen ajan kun tää vatsa on niin pahasti tiellä joten se valuu sylistä alas. Ja muutenkin kaikki pukemiset on tosi tuskallisia tän vatsan kans kun yrittää saada pojalle kengät jalkaan niin vatsa tuntuu halkeavan jo siitä...

Vilho oli nyt 85cm pitkä, vaikka aika arvaus tuo kyllä oli kuun sitä on niin vaikea saada pysymään paikallaan siinä...Ja painonkin saaminen kesti kauan kun Vilho kääntyili kokoajan siinä vaaálla...Paino oli 13,55kg. Pituus meni vähän keskikäyrän yläpuolella ja painokin taisi olla samaa luokkaa, muttei enää siellä käyrän yläpuolella niinkuin silloin 6kk-11kk kun oli aika pyöreä. Ei nytkään ole mikään laiheliini tosiaankaan vaan selvästi on "pulloo" (=pullaa) maistellut. Oonkin yrittänyt pitää, ettei näytettäis Vilholle mitään herkkuja kun sille tulee niin kauhee himo ja se kärsii kun se ei saa syödä, mutta ei viitsi kaikkea turhaa syöttää sille mikä ei pienen vatsalle oo hyväksi. No toi pyöreys varmaan johtuu siitäkin kun ei oikein hirveesti missään käydä kun mä en enää jaksa käydä kyläilemässä Vilhon kans ja kotonakaan en jaksa touhuta, niin ainoa milloin se saa oikein kunnon liikuntaa on kun joku tulee ja vie sen ulos tai tulee tänne sen kanssa leikkimään. Eilen oli ukin kanssa ulkona ja hyppi kuralätäköissä ja Janne vie aina ulos kanoja katsomaan.

Lauantaina oltiin äitin ja Vilhon kanssa ostoksilla. Käytiin kodin ykköses ja euromarketis ja kirpparil, niin se oli jo mulle vähän liikaa liikuntaa ja loppuillan supisteli ja väänsi vatsaa, vaikka mun ei tarvinnut muuta tehdä kuin ostoskärryjä työntää kun äiti hoiti Vilhon nostelut...Mut vähän on pakko päästä tuulettumaan välillä. Varsinkin kun tietää että se on sitten vauvan synnyttyä mahdotonta vähään aikaan! Käytiin vielä Johansson-Janssonin perhettä katsomassa. Okka-ressu oli taas pipi - sillä oli korvatulehdus ja nuha:(, mutta oli kuitenkin suht hyväntuulinen vaikkei jaksanut hirveesti Vilhon kanssa remuta;). Äiti osti sekä Vilholle että Okkalle muumi-cocktaillasit, kun mukit on niin vähissä meillä aina. Ne oli oikein sellaiset hienot missä on muumin kuva ja pilli ja mukin alla muumipeikko vedessä ja kun sitä heiluttelee niin tulee "tähtisade"...

No oltiin me perjantaina muskarissakin;). Mummi oli mukana avustamassa kun mä en pysy yksin Vilhon perässä siellä kun se juoksee ympäriinsä ja vetää tavaroita hyllyiltä. Kyllä mä jaksan sitä nostella silleen hallitusti, mutta kun pitäisi nopeasti ponkaista lattialta ylös kun Vilho hyökkää jonkun lapsen "kimppuun" niin tuntuu että lantio repeää :( ja autoon nostaminen on kaikista pahinta kun se istuin on semmonen hankala ja oviaukko pieni, niin sitä koitan vältellä, joten senkääntakia ei käydä missään... Se on normaalistikin turhan raskasta niin nyt kun on vielä toi kivi tossa mahassa niin on toi hankalaa. Huomenna on taas muskari ja mummi lupas tulla mukaan taas avustamaan. Onneks Janne on vielä kotona huomenna niin päästään vielä helpommalla kun se voi kantaa Vilhon autoon:). Hassua kun on niin avuton olo, kun Vilhon kans liikkuminen ei ollut missään vaiheessa yhtään hankalaa. Mutta se on vaan niin erilainen tää vatsa! Ja lyhyt väliaika raskauksien välillä saattaa kans olla yks syy. Mulla on oikeesti tosi hyvä olo kun ei tarvi mitään tehdä, mutta pienikin stressi tai nostelu tai sängystä/sohvalta nouseminen on tosi hankalaa. Tässä koneen äärellä on ihan hyvä istua:) Paitsi että nyt Vilho itkee mun perään kun se ei suostu nukkumaan päikkäreitä - ollaan molemmat Jannen kans yritetty. Ja mä en haluis antaa tissiä, vaikka tiedän että se auttais. No nukkukoot sitten myöhemmin.